De advocaat informeert de rechtzoekende over de mogelijkheid tot bemiddeling, verzoening en elke andere methode om geschillen in der minne te regelen (artikel 444 van het Gerechtelijk Wetboek). Het principe is duidelijk; het beantwoordt aan een eenvoudige en legitieme bekommernis: de rechtzoekende adviseren en begeleiden naar een oplossing of beslissing, buiten de hoven en rechtbanken om.
Dit houdt in dat de cliënt een actieve rol moet kunnen spelen in het vinden van de oplossing door bemiddeling of als partij in een arbitrageprocedure, en hij de procedure en de subtiliteiten ervan begrijpt, zodat hij zelf de strategie beheerst. Om de cliënt adequaat te kunnen informeren, moet de advocaat echter zelf op de hoogte zijn van de specifieke kenmerken van beide procedures, hun voordelen en hun verloop.
Voor de cliënt, de bedrijfsjurist, is het essentieel om de nodige kennis van deze alternatieve vormen van geschillenbeslechting te bezitten om te beslissen welke vorm het meest geschikt is voor de oplossing van zijn zaak en om de gevolgen ervan voor het bedrijf in te schatten. Bovendien bevindt de bedrijfsjurist zich in een ideale positie om de onderneming een minnelijke regeling aan te bevelen.
Dit is het doel van deze praktijkgerichte opleiding: vanuit het perspectief van zowel de cliënt/bedrijfsjurist als van de advocaat, de vragen behandelen die moeten worden gesteld wanneer de mogelijkheid van bemiddeling of arbitrage zich voordoet.
De sessie begint met een algemene presentatie over geweldloze communicatie, met als doel om eerste nuttige middelen aan te reiken aan iedereen die met een geschil wordt geconfronteerd, en met name bij de deelname aan een bemiddeling, waar men het standpunt van de klant verwacht.
Daarna volgt een eerste panel rond “bemiddeling” met advocaten-bemiddelaars en een bedrijfsjurist, die het verloop van een bemiddeling bespreken en antwoorden geven op de volgende vragen: hoe start je en pak je een bemiddelingsvergadering aan? Waarop moet je letten? Heb je bepaalde documenten nodig? Een bepaald stukkenbundel? Hoe bereid je de cliënt voor? Hoe kies je een bemiddelaar? Wie betaalt en hoeveel kost het? Werkt bemiddeling? Is bemiddeling verenigbaar met een gerechtelijke procedure?
Het colloquium eindigt met een tweede panel rond “arbitrage”, met advocaten met een arbitragepraktijk en een bedrijfsjurist, die de bijzonderheden van de arbitrageprocedure toelichten: is een arbitrageprocedure met een arbitragecentrum aanbevolen of kan een ad-hoc procedure? Hoe stel je een arbitrageclausule op en hoe interpreteer je een arbitrageclausule die bindend is voor de cliënt? Hoe kies je de arbiter? Kan ik mijn cliënt verdedigen op dezelfde manier als in een gerechtelijke procedure? Wat te verwachten? Wat gebeurt er als de tegenpartij verstek laat gaan?
Elk panel zal de voordelen en specifieke kenmerken van de besproken alternatieve geschillenbeslechtingsmethode toelichten tijdens een debat en door de beantwoording van vragen. Zij zullen daarbij ervaring en goede praktijken delen.
De debatten zullen in het Frans en het Nederlands worden gevoerd.
De opleiding is gericht op bemiddeling en arbitrage in burgerlijke en handelszaken. Ze is zowel praktisch als interactief bedoeld: neem deel aan het debat en stel je vragen aan de experten!
Dit colloquium is een vervolg op het colloquium dat werd georganiseerd op 2 juni 2023 en wordt gecoördineerd door Mw. Françoise Lefèvre, Mw. Emma Van Campenhoudt en Mw. Stéphanie Davidson
*Opleidingspunten : 4 punten permanente vorming (punten zijn aangevraagd bij de OVB / onder voorbehoud van goedkeuring door OBFG)
Programma
13u30: Onthaal van de deelnemers en registratie
14u00: Inleiding
Mevrouw Emma Van Campenhoudt, secretaris-generaal van CEPANI
Mevrouw Julie Dutordoir, directeur-generaal van het Instituut voor bedrijfsjuristen
Mevrouw Marie Dupont, stafhouder van de Ordre français des avocats du barreau de Bruxelles
De heer Frank Judo, stafhouder van de Nederlandse Orde van Advocaten bij de Balie te Brussel
Mevrouw Audrey Despontin, voorzitter van de Conférence du Jeune barreau de Bruxelles
Eerste panel voorgezeten door Mevrouw Charlotte De Muynck, advocate, bemiddelaar
14u15: Geweldloze communicatie : bewustmaking van de noodzaak om gebruik te maken van de juiste communicatiemethoden
De heer Jean-Yves Lagasse de Locht, jurist, bemiddelaar, erkend docent in geweldloze communicatie (PMR-Europe)
15u15: Bemiddeling: het is nuttig en het werkt!
Mevrouw Charlotte De Muynck, advocate, bemiddelaar
De heer Gil Knops, advocaat, bemiddelaar
De heer Nino De Lathouwer, advocaat
Mevrouw Vanessa Depoortere, bedrijfsjurist en bemiddelaar
16u00: Vragenronde
16u10: Koffiepauze
Tweede panel voorgezeten door Mevrouw Françoise Lefèvre, advocate, arbiter, bemiddelaar
16u30: Arbitrage: een volwaardige procedure / Gesprek aan de hand van vragen en antwoorden met deelnemers
Mevrouw Françoise Lefèvre, advocate, arbiter, bemiddelaar
Mevrouw Vanessa Foncke, advocate, arbiter
Mevrouw Lily Kengen, advocate, arbiter
Mevrouw Sofie Verlinden, bedrijfsjurist
17u15: Vragenronde
17u30: Slotconclusies
18u00: Einde
Inschrijven voor de Nederlandse Orde
Via de website van de Orde van Vlaamse Balies.
Applicatie “Opleidingsinstituut”.
Ga naar het “Opleidingsaanbod”, zoek het seminarie op en schrijf u in via het ‘winkelkarretje’ waar u online de betaling uitvoert.